Tarpvalstybiniai atliekų vežimai
Nuo 2024 m. liepos 1 d. Aplinkos apsaugos departamentas iš Aplinkos apsaugos agentūros perėmė tarpvalstybinio atliekų vežimo kompetentingos institucijos funkcijas. |
Svarbu! GPAIS atliekų eksporto judėjimo dokumentuose (pildant informaciją apie atliekų gavimą ir atliekų sutvarkymą) ir importo judėjimo dokumentuose (pildant informaciją apie atliekų gavimą) yra pridedamas IB priedas, todėl prašome Aplinkos apsaugos departamentui el. paštu [email protected] nebesiųsti šių dokumentų kopijų. Atsižvelgiant į tai, kad atliekų importo judėjimo dokumentų kopijų apie atliekų sutvarkymą GPAIS nėra galimybės pridėti, prašome šiuos dokumentus pateikti įprasta tvarka el. paštu [email protected]. Kitoms kompetentingoms institucijoms dokumentai turi būti siunčiami įprasta tvarka. |
Ką svarbu žinoti vykdantiems tarpvalstybinį atliekų vežimą?
- Visus pasirašytus dokumentų komplektus, skirtus kitų šalių institucijoms, reikia siųsti el. paštu [email protected]. Siunčiami dokumentai jau turi būti suderinti per GPAIS Tarpvalstybinių atliekų vežimų (GPAIS TAV) modulį ir jų būsena turi būti „Priimtas“.
- Aplinkos apsaugos departamentui reikia pateikti tą pačią informaciją ir dokumentus, kurie buvo suderinti per GPAIS TAV modulį.
- Už dokumentų ir informacijos teisingumą atsako pranešėjas (asmuo arba organizacija, kuri atsakinga už pateikiamų dokumentų, susijusių su atliekų vežimu, informacijos teisingumą ir tikslumą).
- Aplinkos apsaugos departamentui reikia pateikti garantijos ar lygiaverčio draudimo originalus.
Departamentui perėmus naujas funkcijas, pranešėjai, atliekų tarpvalstybinius vežimus organizuojantys asmenys gali susidurti su laikinais nesklandumais dėl procedūrų adaptavimo departamente.
Kilus klausimų, prašome į Aplinkos apsaugos departamentą kreiptis el. paštu [email protected].
Bendrieji reikalavimai
Tarpvalstybiniam atliekų vežimui Europos Bendrijoje (tranzitu arba be tranzito per trečiąsias šalis), iš Bendrijos į trečiąsias šalis, į Bendriją iš trečiųjų šalių ir iš vienų trečiųjų šalių į kitas tranzitu (per Bendriją) taikomas 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo. Konsoliduotą reglamento versiją, kartu su pakeitimais, galima rasti čia.
Tarpvalstybiniam atliekų vežimui, priklausomai nuo atliekų pavojingumo, jų tvarkymo būdo, išsiuntimo ir paskirties šalių, taikoma:
- supaprastinta procedūra (plačiau ↓);
- išankstinio pranešimo ir leidimo procedūra (plačiau ↓);
- vežimo draudimas (tam tikrais atvejais atliekų importo ar eksporto iš Europos Bendrijos atvejais).
Atkreipiame dėmesį, kad norint atliekas įvežti į Lietuvą, atliekų siuntėjas dėl leidimo turi kreiptis į savo šalies, iš kurios bus siunčiamos atliekos, kompetentingą instituciją.
Informacija apie numatytas procedūras konkrečiais atvejais:
- Atliekų vežimas Europos Bendrijoje (plačiau ↓)
- Atliekų importas į Europos Bendriją (plačiau ↓)
- Atliekų eksportas iš Europos Bendrijos (plačiau ↓)
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 4 str. 10 dalimi atliekas surenkančios, vežančios įmonės, prekiautojai atliekomis ir tarpininkai šią veiklą gali vykdyti tik jeigu yra įregistruoti GPAIS skiltyje „Atliekų tvarkymo vietų sąrašas“. Atsižvelgiant į tai, įmonės, vykdančios atliekų surinkimą, vežimą (įskaitant įvežimą (importą), išvežimą (eksportą), prekybą atliekomis ir (ar) tarpininkavimą, turi registruotis GPAIS. Įmonės registruojamos Atliekų tvarkytojų valstybės registro nuostatuose ir Atliekų tvarkytojų valstybės registro tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka.
SVARBU! Atliekų importo į Lietuvą draudimas pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 4 str. 41 punktą: Draudžiama įvežti (importuoti) į Lietuvą iš kitų valstybių komunalines ir pavojingąsias atliekas, skirtas šalinti ir (arba) naudoti energijai gauti, ir komunalinių atliekų deginimo proceso likučius (pelenus ir šlakus).
2021 m. spalio 21 d. Atnaujintos plastiko atliekų išvežimo iš ES taisyklės (pagal Reglamentą 2021/1840, kuriuo dėl tam tikrų Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1013/2006 III arba IIIA priede išvardytų naudoti skirtų atliekų eksporto į tam tikras šalis, kurioms netaikomas EBPO sprendimas dėl atliekų tarpvalstybinio vežimo kontrolės, iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1418/2007).
Dokumentas (LT) | Dokumentas (EN) |
---|---|
Bazelio konvencija | Basel Convention |
Pranešimo forma | Notification Document |
Judėjimo dokumento forma | Movement Document |
Atliekų direktyva 2008/98/EB | Waste Framework Directive 2008/98/EC |
Kombinuotosios nomenklatūros kodų ir atliekų kodų sąsaja | Codes of the Combined Nomenclature and entries of waste |
Reglamento Nr. 1013/2006 VII priedas | Annex VII of the Regulation No 1013/2006 |
Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2024/1157 | Regulation (EU) 2024/1157 of the European Parliament and of the Council |
Reglamentas (ES) 2020/2174 (dėl plastiko atliekų reglamentavimo nuo 2021-01-01) | Regulation 2020/2174 (EN) (for plastic waste, valid from 2021-01-01) |
Reglamentas (ES) 2021/1840 (dėl atliekų eksporto iš ES į tam tikras šalis) | Regulation (EU) 2021/1840 (for waste export from EU to other countries) |
Reglamentas 660/2014 (dėl kontrolės) | Regulation 660/2014 |
Korespondentų gairės Nr. 12 (dėl plastikų klasifikavimo) | Correspondents' guidelines No 12 (classification of plastic waste) |
2024 m. spalio 18 d. Europos Komisija priėmė du deleguotuosius reglamentus, kuriais keičiami Reglamentas (EB) 1013/2006 ir Reglamentas (ES) 2024/1157. Šie deleguotieji reglamentai nustato naujus reikalavimus pavojingųjų elektros ir elektroninės įrangos (EEĮ) atliekų tarptautiniam vežimui:
Pagal naujus reikalavimus, nuo 2025 m. sausio 1 d. EEĮ atliekoms taikomi naujieji Bazelio konvencijos A1181 ir Y49 EEĮ atliekų klasifikavimo įrašai ir šios atliekų tarptautinio vežimo procedūros:
EEĮ atliekų vežimas iš trečiųjų šalių (ne EBPO narių) į Europos Sąjungą |
|
EEĮ atliekų vežimas iš Europos Sąjungos į trečiąsias šalis (ne EBPO nares) |
|
EEĮ atliekų vežimas tarp EBPO narių (įskaitant Šveicariją) ir Europos Sąjungos valstybių |
|
EEĮ atliekų vežimas tarp Europos Sąjungos ir Europos ekonominės erdvės (EEE) valstybių |
Šie reikalavimai nebus keičiami iki 2027 m. sausio 1 d., kol pradės veikti centralizuota atliekų vežimo sistema „Diwass“. |
(Reglamento 1013/2006 II dalis, „Bendri informacijos reikalavimai“, 18 str.)
Ši procedūra taikoma vadovaujantis Reglamento 1013/2006 18 str. Tarpvalstybinį atliekų vežimą organizuojantis asmuo ir atliekų gavėjas privalo pasirašyti sutartį kaip nurodyta 18 str. 2 dalyje ir, pagal 18 str. 1 dalies reikalavimus, vežamas atliekas turi lydėti vežimą organizuojančio asmens užpildytas ir pasirašytas VII priede nurodytas dokumentas.
Paprastai tokiu atveju kompetentingoms institucijoms nereikia nieko siųsti ar kitaip jų informuoti apie planuojamą išvežimą, nebent taip yra numatyta nacionaliniuose šalių teisės aktuose.
VII priedo dokumentas turi būti užpildytas GPAIS TAV modulyje prieš 1 darbo dieną jeigu už vežamas atliekas planuojama išrašyti gaminių ir (ar) pakuočių atliekų sutvarkymą įrodantį dokumentą (toliau – Įrodantis dokumentas) arba vežimo vykdymo dieną jei Įrodančio dokumento išrašyti neplanuojama.
Finansinės garantijos ar lygiaverčio draudimo dokumentai nėra reikalingi.
(Reglamento 1013/2006 II dalis, „Išankstinis raštiškas pranešimas ir leidimas“, 4–17 str.)
Tarpvalstybinio atliekų vežimo išankstinis raštiškas pranešimas ir leidimas (toliau – Leidimas) yra suteikiamas pranešėjui, t. y. tam fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris yra nurodytas pranešimo IA formos pirmame langelyje.
Juo gali būti:
- pirminis ar antrinis atliekų gamintojas;
- atliekų surinkėjas;
- registruotas prekiautojas ar tarpininkas, atliekų gamintojo ar surinkėjo raštu įgaliotas veikti jo vardu kaip pranešėjas;
- atliekų turėtojas.
Pranešėjas turi priklausyti išsiuntimo šalies jurisdikcijai.
Atliekų gavėju gali būti tik paskirties šalies jurisdikcijai priklausantis asmuo ar įmonė, kuriam atliekos siunčiamos naudojimui ar šalinimui, t. y. kuris pagal savo šalies reikalavimus turi teisę vienu ar kitu būdu tvarkyti vežamas atliekas.
Norint gauti tarpvalstybinio atliekų vežimo Leidimą, pirmiausia reikia suderinti finansinės garantijos arba lygiaverčio draudimo (toliau – Garantija) sumą su išsiuntimo šalies kompetentinga institucija, kuri turi būti numatyta kaip naudos gavėjas. Kai norima vežti atliekas iš Lietuvos, suma turi būti derinama su Lietuvos kompetentinga institucija – Aplinkos apsaugos departamentu (toliau – Departamentas) per GPAIS.
Sumos derinimo prašymas yra GPAIS esančios formos užpildymas, kuriame pateikiami visi dydžiai, pagal tvarkos apraše pateiktą formulę. Taip pat būtina nurodyti planuojamų vežti atliekų kodą, kiekį, siuntų skaičių, gavėją, alternatyvų gavėją ir jų adresus.
Garantija nebūtinai turi drausti visą planuojamą išvežti atliekų kiekį. Laiduoti galima ir už vieną ar daugiau siuntų, tačiau tokiu atveju išvežus tą atliekų kiekį, kuris numatytas Garantijoje, Departamentui per GPAIS reikia pateikti judėjimo formas, patvirtinančias, kad išvežtos atliekos yra sutvarkytos kaip numatyta Leidime. Tada leidžiama GPAIS planuoti ir vežti kitas atliekų siuntas.
Tarpvalstybinio atliekų vežimo į Lietuvą atvejais Garantijos suma yra derinama su tos šalies, iš kurios atliekos bus išvežamos, kompetentinga institucija.
Kai Garantijos suma yra suderinta, išsiuntimo šalies kompetentingai institucijai reikia pateikti dokumentus, kaip numatyta Reglamento 1013/2006 II priedo 1 dalyje.
Kai norima vežti atliekas iš Lietuvos, suderinus garantijos sumą per GPAIS, sistemoje pildomas pranešimas tarpvalstybiniam atliekų vežimo iš Lietuvos Leidimui gauti. Pranešime pateikiama visa informacija ir pridedami priedai kaip nurodyta Reglamento II priedo 1 dalyje.
Kompetentingos institucijos taip pat gali pareikalauti papildomų dokumentų ir informacijos, kaip nurodyta Reglamento II priedo 3 dalyje.
Pateikus reikalavimus atitinkančius dokumentus, išsiuntimo šalies kompetentinga institucija per tris darbo dienas juos persiunčia paskirties ir tranzito šalių kompetentingoms institucijoms, kurios taip pat per tris darbo dienas nuo dokumentų gavimo gali išsiųsti prašymą pateikti papildomą informaciją.
Išsiuntimo šalies leidimas išduodamas tuomet, kai gaunamas paskirties šalies patvirtinimas („acknowledgement“) arba leidimas. Visa leidimo išdavimo procedūra gali užtrukti iki keleto mėnesių.
(Reglamento 1013/2006 II dalis, „Atliekų vežimas Bendrijoje tranzitu arba be tranzito per trečiąsias šalis“, 3–32 str.)
Atliekų vežimui Europos Bendrijoje taikoma leidimo arba supaprastinta procedūra pagal 18 str.
Leidimą būtina gauti šiais atvejais:
- visų šalinimo operacijoms skirtų atliekų (tiek pavojingų, tiek nepavojingų) vežimui;
- visų pavojingų atliekų („Gintarinis“ sąrašas) vežimui;
- atliekų, kurioms III, IIIB ar IVA prieduose nėra suteiktas vienas Bazelio konvencijos kodas, vežimui;
- mišrių atliekų, kurioms III, IIIB, IV ar IVA prieduose nėra suteiktas vienas Bazelio konvencijos kodas, jei nėra išvardytos IIIA priede, vežimui;
- visų atliekų vežimui į ES šalis, kurioms taikomos pereinamojo laikotarpio priemonės pagal 63 str.
Atliekų naudojimo ir šalinimo veiklų sąrašus galima rasti Atliekų tvarkymo taisyklių 5 priede arba Atliekų direktyvos (2008/98/EB) I ir II prieduose.
Supaprastinta procedūra taikoma:
- naudojimo operacijoms skirtų atliekų, nurodytų III, IIIA IIIB prieduose („Žaliasis“ sąrašas), vežimui (kai vežama daugiau kaip 20 kg);
- laboratoriniams tyrimams skirtų atliekų (tiek pavojingų, tiek nepavojingų) vežimui (ne daugiau kaip 25 kg).
Jei atliekos yra įtrauktos į „Žaliąjį“ sąrašą, tačiau jos yra užterštos kitomis medžiagomis taip, kad turi pavojingų atliekų savybių pagal Atliekų direktyvos (2008/98/EB) III priedą, jų vežimui taikoma leidimo procedūra.
(Reglamento 1013/2006 V dalis, „Importas į Bendriją iš trečiųjų šalių“, 41–46 str.)
Šalinimui skirtų atliekų importas
Šalinimui skirtų atliekų importas į Bendriją yra draudžiamas, išskyrus iš:
- šalių, kurios yra pasirašiusios Bazelio konvenciją;
- kitų šalių, su kuriomis Bendrija ar pavienės valstybės narės yra sudariusios dvišalius ar daugiašalius susitarimus;
- kitų teritorijų, kai išimtiniais atvejais – krizės, taikos atgavimo ar palaikymo ir karo metu – negalima sudaryti dvišalių susitarimų ar sutarčių, arba nebuvo paskirta ar negali veikti išsiuntimo šalies kompetentinga institucija.
Šalinimui skirtų atliekų importui iš nurodytų šalių taikomi procedūriniai reikalavimai, nurodyti 42 str. (t. y. taikoma leidimo procedūra su nurodytomis adaptacijomis ir papildymais).
Naudojimui skirtų atliekų importas
Naudojimui skirtų atliekų importas į Bendriją yra draudžiamas, išskyrus iš:
- šalių, kurioms taikomas EBPO sprendimas*,
- šalių, kurios yra pasirašiusios Bazelio konvenciją;
- kitų šalių, su kuriomis Bendrija ar pavienės valstybės narės yra sudariusios dvišalius ar daugiašalius susitarimus;
- kitų teritorijų, kai išimtiniais atvejais – krizės, taikos atgavimo ar palaikymo ir karo metu – negalima sudaryti dvišalių susitarimų ar sutarčių, arba nebuvo paskirta ar negali veikti išsiuntimo šalies kompetentinga institucija.
Naudojimui skirtų atliekų importui iš šių šalių taikomi procedūriniai reikalavimai, nurodyti 44–45 str. (t. y. priklausomai nuo atliekų pavojingumo, taikoma leidimo procedūra arba supaprastinta procedūra pagal 18 str. su adaptacijomis ir papildymais, nurodytais 44–45 str.).
* EBPO Tarybos sprendimas C(2001)107 / Galutinis dėl atliekų, skirtų naudojimui, tarptautinių vežimų kontrolės. Šalys, kurioms šis sprendimas yra taikomas: Australija, Austrija, Belgija, Kanada, Čekija, Danija, Estija, Suomija, Prancūzija, Vokietija, Graikija, Vengrija, Islandija, Airija, Izraelis, Italija, Japonija, Pietų Korėja, Liuksemburgas, Meksika, Nyderlandų Karalystė, Naujoji Zelandija, Norvegija, Lenkija, Portugalija, Slovakija, Slovėnija, Ispanija, Švedija, Šveicarija, Turkija, Didžioji Britanija, JAV.
(Reglamento 1013/2006 IV dalis, „Eksportas iš Bendrijos į trečiąsias šalis“, 34–40 str.)
Šalinimui skirtų atliekų eksportas iš Bendrijos yra draudžiamas, išskyrus eksportą į Europos laisvosios prekybos asociacijos šalis (Islandija, Norvegija, Šveicarija, Lichtenšteinas). Tokiu atveju taikoma leidimo procedūra (4–17 str.).
Naudojimui skirtų atliekų eksportas į šalis, kurioms netaikomas EBPO sprendimas* (36–37 str.)
Visų pavojingų atliekų eksportas į šalis, kurioms netaikomas EBPO sprendimas*, yra draudžiamas (36 str.).
Nepavojingų atliekų eksportas į šias šalis vykdomas laikantis 2007 m. lapkričio 29 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1418/2007 nuostatų, t. y. šis reglamentas nustato Reglamento Nr. 1013/2006 III ar IIIA prieduose išvardytų naudojimui skirtų atliekų eksporto į tam tikras šalis, kurioms netaikomas EBPO sprendimas*, procedūras. Galimos šios procedūros:
- eksporto draudimas,
- leidimo procedūra,
- kontrolė paskirties šalyje nevykdoma,
- kontrolės procedūra pagal nacionalinius teisės aktus.
Jei Reglamento Nr. 1418/2007 priede nurodyta, kad šalis nedraudžia vežti tam tikrų atliekų ir joms netaiko leidimo procedūros, taikomas Reglamento Nr. 1013/2006 18 str. Jeigu konkrečios šalies įrašuose tam tikros rūšies atliekos ar mišrios atliekos nėra nurodytos, tokiu atveju taikoma leidimo procedūra.
Naudojimui skirtų atliekų eksportas į šalis, kurioms taikomas EBPO sprendimas* (38 str.)
Naudojimui skirtų atliekų eksportui į šalis, kurioms taikomas EBPO sprendimas*, taikomi procedūriniai reikalavimai, nurodyti 38 str. (t. y. priklausomai nuo atliekų rūšies taikoma leidimo procedūra arba supaprastinta procedūra pagal 18 str., su adaptacijomis ir papildymais, nurodytais 38 str. 2, 3 ir 5 dalyse).
* EBPO Tarybos sprendimas C(2001)107 / Galutinis dėl atliekų, skirtų naudojimui, tarptautinių vežimų kontrolės. Šalys, kurioms šis sprendimas yra taikomas: Australija, Austrija, Belgija, Kanada, Čekija, Danija, Estija, Suomija, Prancūzija, Vokietija, Graikija, Vengrija, Islandija, Airija, Izraelis, Italija, Japonija, Pietų Korėja, Liuksemburgas, Meksika, Nyderlandų Karalystė, Naujoji Zelandija, Norvegija, Lenkija, Portugalija, Slovakija, Slovėnija, Ispanija, Švedija, Šveicarija, Turkija, Didžioji Britanija, JAV.
Siekiant pagerinti dalijimąsi informacija su atitinkamomis kompetentingomis institucijomis ir užtikrinti veiksmingą atliekų importo kontrolę, Honkongo Aplinkos apsaugos departamentas pradeda taikyti šias priemones:
1. Reikalauja, kad importuotojai / eksportuotojai, prieš veždami prekes iš eksporto valstybių, pateiktų atliekų vežimo informaciją Honkongo Aplinkos apsaugos departamentui.
Tai apima šiuos dokumentus:
- gabenimo dokumentai, tokie kaip važtaraštis, pakuočių sąrašas;
- išsami informacija apie plastiko ir popieriaus atliekas (įskaitant nuotraukas);
- tranzito / importo valstybių išduoti sutikimai / leidimai;
- informacija apie perdirbimo įrenginius, susijusius su importo valstybėmis, ir perdirbimo procesus;
- su perdirbimo įrenginiais susijusios sutartys.
2. Dalijasi aukščiau nurodyta informacija, gauta iš atitinkamų importuotojų / eksportuotojų, su eksporto ir importo / tranzito valstybių kompetentingomis institucijomis, jei to reikia, kad būtų palengvinti tolesni veiksmai.
3. Informuoja eksportuojančių valstybių kompetentingas institucijas apie visus numatomus atliekų vežimus į Honkongą, kurie neatitinka importo kontrolės reikalavimų, ir bus sulaikyti bei grąžinti, jeigu atvyks į Honkongą.
4. Informuoja atitinkamus importuotojus / eksportuotojus apie visas neigiamas pastabas iš importo / tranzito valstybių kompetentingų institucijų dar prieš gabenant atliekas, kad jos galėtų atlikti būtinus pakeitimus ir būtų išvengta grąžinimo procedūrų.
Daugiau informacijos galite rasti Honkongo Aplinkos apsaugos departamento interneto svetainėje arba susisiekę el. paštu [email protected].
GPAIS TAV modulio vartotojo vadovą rasite čia
GPAIS išorinio portalo naudotojo vadovas. Tarpvalstybiniai atliekų vežimai